از آرای خنداننده شو تا یک تحلیل آماری!

برنامه خنداننده شو ۲ به همت عوامل برنامه خندوانه در سال ۱۳۹۷ تهیه شده و اکنون در حال پخش است. در این برنامه افراد مستعد در زمینه استندآپ کمدی به رقابت با یکدیگر می پردازند. استندآپ کمدی نوعی برنامه طنز است که طنزپردار به صورت زنده و در مقابل حضار اجرا کرده و معمولاً مستقیم با آن ها صحبت می کند. استندآپ کمدین می تواند به بازخورد مخاطبین واکنش نشان دهد و حتی بسته به این بازخوردها تغییراتی در متن اجرای خود ایجاد کند.

در خنداننده شو مشابه برنامه های دیگری که مبتنی بر آرای مردم است (مثل شب کوک)، بخش اعلام نتایج معمولاً با حرف و حدیث هایی همراه می شود از جمله امکان تقلب، وجود دست های پشت پرده، آرای احساسی و…! اما خوشبختانه ماهیت برنامه باعث شده که این حاشیه ها جزئی از هیجان مسابقه باشد و کار به جای باریک نرسد! اما چه چیزی باعث می شود که مخاطب از اعلام نتایج آرای مردمی جا بخورد؟

رأی احساسی!
اجرا در برار داورانی که خود از چهره های شناخته شده عرصه طنز در ایران هستند و همچنین تصور میلیون ها بیننده که منتظر خلق لحظات خنده آور از شما هستند، مسلماً بدون استرس نخواهد بود. بنابراین فراموش کردن متن، از دست دادن ریتم و تپق زدن تقریباً اجتناب ناپذیر است، مخصوصاً آنکه این فضا قبلاً تجربه نشده باشد.

در کنار استعدادهای ذاتی که تأثیر ناچیزی دارند، تمرین و ممارست می تواند مانع از این بهم ریختگی ها شود. استفاده از تجربه دیگران نیز چه به صورت مشاوره، چه مطالعه و چه تماشای آثار آن ها می تواند تا حد زیادی اعتماد به نفس را افزایش دهد. پس در کنار متن خوب، اجزای تمیز و بی نقص نیز جزء مهارت هایی است که باید در امتیازدهی لحاظ شود.

 اما وقتی احساسات وارد می شود، باید نگران رعایت اصول و قواعد باشیم. احساس ترحم به یک شرکت کننده باعث می شود که اصل شایسته سالاری زیر سوال برود. کسی که به واسطه سال ها تلاش خود و خانواده اش اجرای بهتری دارد از دور مسابقات حذف می شود و جای خود را به کسی می دهد که به واسطه ضعف مورد لطف دیگران قرار گرفته است.

تقلید کورکورانه از الگوهای تصادفی!

اکسپلور اینستاگرام، کانال های پرمخاطب و صفحات شبکه های اجتماعی به مخاطب الگوی رفتاری می دهند. بعضی از مخاطبین بعد از برنامه سردرگم می شوند که کدام اجرا بهتر بود، لذا با توجه به بازخورد دیگران نظر خود را اعلام می کنند. البته این افراد معمولاً خود را صاحب نظر می دانند و این تقلید کورکورانه را انکار می کنند.

عدم اعتماد به نفس، آگاهی کم، عدم تخصص و از همه مهمتر عدم توانایی در شناسایی الگوهای مناسب باعث انتخاب غیرمنطقی می شود. این فرصت خوبی برای سودجویان است تا با شگردهای تبلیغاتی، رای جمع کنند.

آفت عدم مشارکت!

تعداد زیادی از افرادی که از این وضع آراء گلایه دارند، خود در رای گیری شرکت نکرده اند. این بسیار واضح است که با افزایش سن آدمی، تجارب او افزایش پیدا می کند و درک بهتری از مسائل پیرامون می یابد (البته نه تا هر سنی!). عدم مشارکت افرادی که به بلوغ فکری رسیده اند، باعث می شود تا این برنامه ها بیش تر شبیه بازی های کودکانه باشد. اما باید به این برنامه های استعدادیابی اهمیت داد و به رونقشان کمک کرد تا مگر پای آن ها به دیگر عرصه ها نیز باز شود.

تعصب!

تعصب در وهله اول از نگاه قومی نشأت می گیرد. بسیار خوب است که مردم یک منطقه از همشهری خود حمایت کنند، اما این گونه مسابقات که از نوع بین استانی و بین المللی و بین قاره ای نیستند! بعد از مسابقه که پرچم استان یا کشور خاصی به اهتزاز در نمی آید! این نگاه قومیتی به یک مسابقه استعدادیابی نه تنها باعث مرگ استعدادها می شود بلکه تفرقه و کینه به همراه می آورد.

تعصب یا کینه نسبت به یک داور نیز موردی است که معمولاً در کامنت های مخاطبین دیده می شود؛ «بد بود ولی بخاطر آقای خطیبی رأی دادم».

عدم آگاهی نسبت به مسائل روز یا چشم و گوش دریدگی!

متاسفانه گاهی متن ها آن قدر وارد مسائل دور از ذهن می شود که بیننده منظور کمدین را اصطلاحاً نمی گیرد، برای مثال اشاره به یک کلیپ یا حرکات سیاستمداران و یا حتی استفاده متفاوت از جوک هایی که هرجایی مطرح نمی شود. این ایراد به هردو طرف وارد است؛ چه کمدین و چه مخاطب. اما گاهی کمدین در لفافه به دشنامی خاص یا عبارت رکیکی اشاره می کند که ممکن است هر مخاطبی متوجه آن نشود. مخاطب در تلاش برای فهم نکته این قسمت، با این عبارات رکیک آشنا می شود و این نوعی فرهنگ سازی غلط است.

به نظر نویسنده این مقاله، کمدین وقتی از اصول اخلاقی خارج می شود بدین معناست که یا در خلق اثر طنز کفگیرش به ته دیگ خورده است و یا آنکه اعتقادی به اصول اخلاقی ندارد.

 

تعدادی از کمدین های خوب این دوره به گروه نجات خوردند و یا حذف شدند. می توان از کنار این موضوع بی هیچ بحثی رد شد، چون شاید کمدین خوب از نگاه هر کسی تعریف متفاوتی داشته باشد. اما عدم ثبات در رتبه بندی کمدین ها بر اساس آرای مردمی، نشان از آن دارد که موارد بالا به شدت بر جامعه ما تأثیر می گذارد و این بسیار نگران کننده است.

 

حضور ابوطالب حسینی در دانشگاه صنعتی شریف

ابوطالب حسینی و دکتر جواد صالحی

ابوطالب حسینی و دکتر جواد صالحی

ابوطالب حسینی در دانشگاه صنعتی شریف

ابوطالب حسینی در دانشگاه صنعتی شریف

ابوطالب حسینی در سوم مهرماه ۱۳۹۷ در مراسم استقبال از ورودی های سال تحصیلی ۹۷-۹۸ دانشگاه صنعتی شریف حضور پیدا کرد.

ابوطالب حسینی که کارشناسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف دارد، در مورد این حضور در صفحه اینستاگرام خود (@abutalebhosseini) می نویسد:

“مراسم استقبال از ورودی های سال تحصیلی ۹۷-۹۸
دانشگاه صنعتی شریف
.
.
در کنار بچه های باحال دانشگاه شریف که حضور در کنارشون باعث افتخار بود و کلی انرژی گرفتم ازشون، امیدوارم لذت برده باشن
.
من فقط هرچی گشتم اون خانمی که سر جلسه کنکور زائیده بود رو تو جمعیت پیدا نکردم چون حس کردم با اون فشاری که متحمل شد حتما شریف قبول میشه
.
.
پ.ن۱: عکس اول در کنار دکتر جواد صالحی که خوش بحال دانشجوهاشون که همچین استاد کاردرستی دارن
پ.ن۲: حس خوب این اجرارو هم تقدیم کردم به مریم میرزاخانی عزیز، امیدوارم که تو ورودی های امسال شریف هم باشن کسایی که بعدها بهشون افتخار کنیم.”

دانلود فیلم

okn,hki , oknhkkni a,n , vhlfn , [,hk , [khf ohk , ksdl

این نوشته در اخبار ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید