جواب سوالات کوئیز دوم آز جوشکاری پیشرفته

۱- در جوشکاری مقاومتی نقطه ای، در مورد چگونگی ایجاد سه حالت الف) بدون جرقه و پاشش، ب) با جرقه جزئی و ج) با پاشش زیاد، توضیح دهید.

جواب: جرقه ها و پاشش از دو محل نشأت می گیرند؛ ۱- بین ورق ها، ۲- بین ورق و الکترود.

اگر زمان و جریان بیش از حد باشد، عمق دکمه جوش زیاد می شود، تنش تسلیم قسمت های جامد نیز به دلیل افزایش دما کاهش می یابد، در نهایت الکترودها ممکن است با دکمه ذوب تماس داشته باشند که می تواند از جرقه های جزئی تا پاشش زیاد را تولید کند.

فشار سر الکترود اگر خیلی زیاد باشد، می تواند فرآیند قبلی را تسریع کند. به علاوه آن که باعث انحنا در ورق ها می شود و مذاب از بین ورق ها بیرون می زند.

فشار سر الکترود اگر خیلی کم باشد، مقاومت های تماسی در محل تماس الکترود-ورق و ورق-ورق زیاد می شود. در محل تماس الکترود-ورق، این عامل معمولاً موجب ایجاد جرقه هایی می شود.

اگر سطح مقطع تماس الکترود نیز خیلی کم باشد، حکم جریان زیاد یا فشار خیلی کم و یا مقاومت تماسی زیاد را دارد.

میزان هم پوشانی ورق ها نیز مشخص است چه تأثیری دارد.

آلودگی سطوح نیز حکم افزایش مقاومت تماسی را دارد. به علاوه آن که این آلودگی ها حین افزایش دما و در اثر تبخیر، فشار زیادی را ایجاد می کنند که حتی می تواند به صورت انفجاری، قطرات مذاب را از فصل مشترک الکترود-ورق یا ورق-ورق بیرون براند.

جنس قطعه کار: نقطه جوش و فشار بخار، انبساط حرارتی، مدول یانگ، تنش تسلیم و… که هر کدام در کاهش یا تشدید پدیده های مذکور نقش دارند.

۲- در فرآیند GMAW، اگر فشار گاز محافظ خیلی بیش­تر از حدِ مناسب باشد، چه تغییراتی در ظاهر جوش (سطح جوش، شکل گرده جوش و عیوب مشهود) به وجود خواهد آمد؟ (با ذکر علل)

جواب: افزایش بیش از حد دبی گاز، بدان معناست که مقدار بیش تری گاز سرد وارد منطقه قوس می شود. گاز سرد بیش تر در درجه اول انرژِی الکتریکی بیش تری را می طلبد تا یونیزه شود. خروج سریع تر گاز (خنثی یا یونیزه شده) از محل قوس نیز با عامل قبل همکاری می کند تا قطرات مذاب و حوضچه ذوب سریع تر سرد شوند. لذا عمق نفوذ جوش کم می شود، روی پهنا نمی توان با قاطعیت صحبت کرد، انحنای گرده جوش بیش تر می شود (چون قطرات فرصت نمی کنند پخش شوند).

از طرفی جریان گاز اغتشاشی می شود. ورود مقدار زیادی گاز به حوضچه مذاب (و احتمالاً اغتشاش حوضچه) به همراه سرعت سرد شدن زیاد، باعث ایجاد حفره و تخلل در حوضچه مذاب می شود. از طرفی حفاظت به صورت کامل انجام نمی شود و احتمالاً مقدار اکسید آهن در سطح و همچنین آخال های اکسیدی گیر افتاده در جوش زیاد خواهد بود.

به طور کلی اگر به حوضچه مذاب فرصت داده نشود تا خود را در اثر نیروی وزن یا کشش سطحی به شکل مناسب برساند عیوبی ظهور خواهند کرد. برای مثال یکی از دلایل Undercut همین است.

 

درصورتی که خلاف مطالب بالا قابل اثبات است، لطفاً به بنده اطلاع دهید.

این نوشته در آز جوشکاری پیشرفته-نیمسال 9401, اخبار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید