دوره های آموزش جستجوی اینترنتی

لطفاً برای مطالعه جزئیات این کلاس به لینک زیر مراجعه فرمایید:

شهریه، محتوا و نحوه تشکیل کلاس‌های آموزش جستجو اینترنتی

جستجوی اینترنتی یا همان سرچ اینترنتی مهارتی است که معمولاً در قابلیت های موتورهای جستجو مانند گوگل (Google) خلاصه می شود. اما واقعیت آن است که همه چیز موتور جستجو نیست، بلکه علم و مهارتی به وسعت تمام آنچه انسان های ابن کره خاکی دارند نیاز است تا یک نفر بتواند ادعا کند جستجوگر تمام عیار است. با وجود این، خوشبختانه تمامی فرآیندهای جستجوی اینترنتی از سلسله مراتب تقریباً یکسانی پیروی می کنند و هر فرد در هر زمینه ای با شناخت این سلسله مراتب می تواند در زمینه کاری خود یک جستجوگر حرفه ای باشد.

۱- آشنایی با قابلیت های موتور جستجو
هر موتور جستجو فیلترهایی در اختیار شما قرار می دهد تا دامنه جستجو خود را محدود کنید. شما با تایپ چند کاراکتر ساده، می توانید به موتور جستجو بفهمانید اهمیت هر واژه برای شما چقدر است یا آنکه موتور را مجبور میکنید تا در سایت ها یا فایل های خاصی جستجو را انجام دهد. در ادامه این آگهی، بخشی از قابلیت های موتور جستجوی گوگل آورده شده است.

۲- کشف کلیدواژه ها
موتورها به دنبال کلمه ای می گردند که شما خواسته اید. اگر شما کلمه اشتباهی را سرچ کنید، هیچگاه نتیجه نخواهید گرفت. این اشتباه در جستجوهای علمی زیاد رخ می دهد. ترفندهایی وجود دارد که شما را به سمت کلیدواژه های اصلی سوق می دهد. در جستجوی یک فایل خاص گاه تا ۹۵ درصد زمان جسجتو صرف یافتن کلیدواژه ها می شود.

۳- یافتن واژه های مرتبط
نام اشخاص، مکان ها، دانشگاه ها، موسسات، شرکت ها و…! گاه اضافه کردن یک اسم به کلمات جستجو، باعث می شود زمان جستجوی شما به نصف کاهش یابد.

۴- آشنایی با بعضی اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی
از استفاده از کلمات و عبارات انگلیسی و خواند متون انگلیسی وحشت نداشته باشید. کافی است حروف انگلیسی را بدانید، حتی از روی شکل کلمات (نه معنی آن ها) می توانید زمان سرچ خود را کاهش دهید. ممکن است تعجب کنید، اما حتی در مورد شخص شما ممکن است به انگلیسی اطلاعات بیشتری در فضای مجازی وجود داشته باشد، حتی در مورد روستای شما، حتی در مورد یک برکه دورافتاده در دشت های ایران. تمام آنچه از زبان انگلیسی لازم دارید در یک برگه A4 خلاصه می شود.

۵- تنظیم مرورگر
مرورگرها تاریخچه وبگردی شما را ذخیره دارند و هر لحظه از آن استفاده می کنند. گاه این به نفع شماست و گاه به ضرر. بخاطر همین است که وقتی شما در خانه سرچ میکنید یه نتیجه میگیرید، در اداره یک نتیجه و در موبایل خود نتیجه دیگر.

۶- تشخیص سایت های تبلیغاتی یا هرز
امروزه تعداد زیادی سایت وجود دارد که بدون هیچ محتوایی شما را به طرف خود جذب می کنند. یا آنکه اکثرا در یک زمینه خاص کپی پرداری کرده اند. برای مثال شما برای جستجوی پیامک های مناسبتی، هزاران سایت می یابید که همگی یک مطلب مشابه را ارائه می دهند. با ترفندهایی می توانید از این باتلاق ها نجات پیدا کنید.

۷- روانشناسی جستجوی اینترنتی
شاید در یک قدمی هدف، دست از کار بکشید. جستجوی اینترنتی گاه بسیار طاقت فرسا است. اما تجربه شخصی اینجانب می گوید یا جواب سوال شما در فضای مجازی وجود دارد، یا شما می توانید کسی را پیدا کنید که جواب آن را بداند، و یا می توانید کسی را پیدا کنید که قبلا به سوال شما فکر کرده است. تا به یکی از این سه حالت نرسیده اید، دست از جستجو نکشید. اما باید روشی منطقی را پیش گرفت تا اتلاف زمان و هزینه به حداقل برسد. اگر برای وقت خود ارزش قائل هستید، دوره های آموزش جستجوی اینترنتی شریف پلاس را تجربه کنید.

۸- جستجوهای خاص
یافتن معادل فارسی یه کلمه انگلیسی، اطلاعات یک شماره تلفن، مقاله های مربوط به یک موضوع خاص مانند کیس استادی یا مطالعه موردی، موزیک یا آهنگ کمیاب، دانلود فیلم های جدید، قیمت اجناس یا خدمات، میزان اعتبار یک سایت، فروشنده مواد و تجهیزات خاص و…
هر موضوعی ترفندهای خاص خود را می طلبد.

شهریه، محتوا و نحوه تشکیل کلاس‌های آموزش جستجو اینترنتی

کارگاه جستجوی مقاله (سرچ علمی)

*****************************************************************************************************

****************************************************************************************************

آموزش جستجو در گوگل

برترین و اصلی ترین موتور جستجوی حال حاضر گوگل است. این موتور جستجو قابلیت های فراوانی دارد. شما میتوانید هر اطلاعاتی که لازم دارید در این موتور بنویسید و اطلاعات مورد نظر خود را بیابید.

گوگل علاوه بر جستجوی ساده جستجوی تصویر، صدا، موقعیت و… دارد که قطعا استفاده از آن ها کارآمد است.

در این مطلب آموزش جستجوی بهینه در گوگل را برای شما آماده کرده ایم.

در ابتدا لازم است بگوییم که جستجوی گوگل بر مبنای کلمات کلیدی است. هر چه این کلمات دقیق‌تر باشند، موتور گوگل شما را زودتر به محتوای مورد نظرتان می‌رساند.

وقتی عبارت Information and Communications Technology را در تایپ می‌کنید، گوگل به دنبال صفحاتی می‌گردد که این سه عبارت در آن وجود داشته باشد. در این حالت ترتیب برای گوگل اهمیتی ندارد.

چیزی که در بین عموم جا افتاده این است که استفاده از کلمات زیاد برای جستجو بد است اما این باور درست نیست، چون استفاده از کلمات محدود هم گستره جستجوی شما را بسیار بزرگ می‌کند. برای جستجو، استفاده از سه تا پنج واژه مناسب است.

جستجو کردن محتوای مورد نیاز در موتورهای جستجو از ابتدایی‌ترین کارهایی است که هر کسی که سر و کارش به اینترنت افتاده باشد با آن آشنایی دارد. در میان بزرگ‌ترین و معروف‌ترین موتور جستجو، گوگل، سهم زیادی در جستجوی روزانه مردم دنیا دارد.
عملگر ” “
برای جستجوی عبارتی خاص بصورت کامل (نه بصورت کلمات جدا از هم) بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن (” “) قرار داد.
اگر می‌خواهید این عبارت را دقیقا به همین ترتیب جستجو کنید کافیست آن‌ را در کوتیشن قرار دهید.
“Information and Communications Technology”

دقت کنید در گوگل عباراتی که میان کوتیشن قرار می‌گیرند نباید بیشتر از ده کلمه باشد. گوگل بیشتر از ده کلمه را نمی‌پذیرد.
عملگر «یا»
گوگل از یای منطقی پشتیبانی می‌کند. بدین معنا که اگر دنبال کلمه‌ای خاص «یا» بجای آن کلمه‌ای دیگر می‌گردید، می‌توانید در بین این دو کلمه از «یا» استفاده کنید.
برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «تعطیلات در شیراز یا اصفهان» آنگاه گوگل دنبال سایت‌هایی می‌گردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهان باشند.

حالا فرض کنید می‌خواهید به دنبال صفحاتی بگردید که یا دارای عبارات Information باشند یا Communication و یا Technology. در این حالت از عملگر OR استفاده می‌کنیم. عملگرهای منطقی در گوگل دقیقا بر همان مبنای ریاضی کار می‌کنند.

Information OR Communications OR Technology

همچنین می‌توانید به جای عبارت OR از علامت مخصوص | (پایپ نامیده می‌شود) استفاده کنید.
از آوردن حروف اضافه خودداری کنید
گوگل بطور پیش فرض فقط سایت‌هایی را لیست می‌گذارد که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند و نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمه پیوند دهنده “و” استفاده نمایید. به‌ خاطر داشته باشید که وارد نمودن چنین کلماتی و کلماتی نظیر در، به، و… بر نتیجه جستجو تاثیر خواهد گذاشت. بطور مثال برای جستجو در مورد تعطیلات در شمال بجای تایپ نمودن “گذراندن تعطیلات در شمال” بهتر است تنها بنویسید: “تعطیلات شمال”.

خود گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک کلمات معمولی و کاراکترهائی همچون “کجا” و “چطور” را از کلمات مورد جستجو حذف می‌نماید. چون این‌گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو می‌شوند و تاثیری هم در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش هم می‌دهند.
عملگر +
همان‌گونه که قبلا گفتیم گوگل از یک سری کلمات معمولی بصورت خودکار چشم‌پوشی می‌کند، ولی در صورتی که شما ضروری می‌دانید که این‌گونه کلمات حتما مورد جستجو قرار گیرند، می‌توانید با قرار دادن یک علامت “+” در جلوی آنها مطمعن شوید که در نتایج جستجو حتما وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از کاراکتر “+” یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فورا پس از آن بیاید)

راه دیگر مفید نمودن گوگل برای جستجوی کلمه‌ای خاص این است که کلمه مورد نظر را در کوتیشن (” “) قرار دهید. برای مثال اگر بخواهیم دنبال داستان جنگ ستارگان ۱ (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهیم، گوگل کلمه I را مورد جستجو قرار نمی‌دهد مگر آنکه آن‌ را بصورت Star Wars Episode + I و یا “Star Wars Episode I” بنویسیم.

در جستجوهای گوگل، عبارتی مانند to، a، the و مانند این‌ ها دور ریخته می‌شود و به‌ حساب نمی‌آید. اگر می‌خواهید این عبارت‌ها حتما در سرچ لحاظ شوند کافیست از علامت + استفاده کنید.
عملگر –
علامت (منفی) نیز کاربرد جالبی دارد و بسیار کارآمد است. فرض کنید به‌دنبال محتوایی هستید که دارای عبارت Information and Communications Technology باشد ولی از شرکت Apple در آن حرفی زده نشده باشد. برای این کار کافی است مانند نمونه زیر سرچ کنید.

“Information and Communications Technology” – “Apple”

با این کار، گوگل تمام محتواهایی که عبارت Information and Communications Technology را دارد پیدا می‌کند و آن‌هایی که کلمه Apple در آنها ذکر شده را فیلتر می‌کند و سپس نتایج را به شما نشان می‌دهد.
عملگر *
ترفند دیگری که نیاز دارید، * است. فرض کنید دنبال محتوایی هستید که دقیقا نمی‌دانید برای سرچ کردن آن باید از چه واژه‌ای استفاده کنید. کافی است به‌جای واژه‌ای که نمی‌دانید از علامت * استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید.
Microsoft * Windows

اگر بخواهید به‌دنبال عنوان‌های یک سایت مشخص بگردید چه می‌کنید؟ با تایپ کردن عبارت INTITLE در مقابل اسم سایت، عناوین برایتان به نمایش در خواهد آمد. البته این در شرایطی است که برای صفحات آن وب‌سایت این تایتل تعریف شده باشد.

فرض کنید می‌خواهید دوربین دیجیتالی بخرید و محدوده قیمت برای‌تان اهمیت دارد. چه‌طور سرچ می‌کنید؟ برای این منظور کافیست از “…” استفاده کنید. برای مثال:

Camera Digital $800…۱۰۰۰
عملگر SITE
اگر به دنبال موضوعی در سایت خاصی هستید، می‌توانید از عبارت :Site در قسمت سرچ بهره ببرید. با این کار گوگل تنها صفحاتی را به‌عنوان نتیجه نشان‌تان می‌دهد که مربوط به سایت ذکر شده باشند.
مانند:  Site: sharifplus.ir

همچنین اگر محقق هستید و به سرچ دقیق احتیاج دارید، می‌توانید از صفحه جستجوی پیشرفته گوگل تحت عنوان Advanced Search مراجعه کنید.

قبل از سرچ کردن کمی روی معنای عبارت فکر کنید و بهترین کلید واژه‌ها برای جستجو را بیابید و استفاده کنید.
کلمات اصلی‌تر را بنویسید
همان‌گونه که گفته شد برای بهتر نتیجه گرفتن از جستجو لازم است که کلمات اصلی را در نوار جستجو وارد کنید. برای این‌کار هرقدر که می‌توانید، موضوع جستجو را ریزتر و معین‌تر نمایید. برای مثال بجای آنکه در نوار جستجو تایپ کنید “نقاش” بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تایپ کنید، مثلا بنویسید “پیکاسو”. یا اینکه بجای “اتومبیل” بهتر است بنویسید “پژو” و یا…

همچنین دقت نمایید تا کلماتی را بکار برید که احتمال وجود توضیحات درباره آنها بیشتر باشد. مثلا به‌جای نوشتن “گذراندن یک شب خوب در تهران” بهتر است تایپ کنید “هتل‌های تهران”

منبع: sarzamindownload.com

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که بشر شاهد پیشرفت چشمگیر تکنولوژی است و اینترنت پرسرعت به انتقال اطلاعات کمک شایانی می‌کند. همین موضوع باعث شده است که با حجم بسیار بالایی از اطلاعات رو به رو شویم.

تنها با سپری کردن دقایقی می‌توانید از جدیدترین اخبار باخبر شوید، دستور پخت غذایی را به دست آورید یا در مورد جدیدترین تئوری‌های فیزیک مطالعه کنید.

با این وجود گاهی اوقات حجم بالای مطالب و روش‌های نادرست جستجو؛ باعث می‌شود یافتن آنچه می‌خواهیم برایمان دشوار شود. به همین منظور قصد داریم ۱۰ روش جستجو در گوگل را به شما بیاموزیم که یافتن مطالب موردنظرتان را ساده‌تر و سریع‌تر خواهد کرد.

استفاده از نشانه “|” یا عبارت “or”

گاهی اوقات جزییات موضوعی که می‌خواهیم در مورد آن جستجو کنیم، ناقص بوده یا  آن‌ها را به یاد نمی‌آوریم، اما این موضوع چندان هم دردسرساز نیست. کافی است که تعدادی از مدل‌های مختلف از آنچه در نظر داریم را قرار داده و با نشانه “|” آن‌ها را از یکدیگر جدا کنیم. البته به‌جای این نشانه می‌توانید از عبارت “or” استفاده کنید. با انجام این روش مشاهده خواهید کرد که نتایج جستجوی گوگل به آنچه در نظر دارید نزدیک‌تر خواهد بود.

جستجو با استفاده از مترادف‌ها

نکته‌ای که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد استفاده از مترادف‌ها برای جستجو در اینترنت است. در صورتی که جستجوی شما به زبان انگلیسی باشد باید بدانید که این زبان دارای کلماتی با مترادف‌های بسیار بوده و همین امر می‌تواند در جستجو به شما کمک بسیاری کند.

اگر می‌خواهید وب‌سایت‌هایی را بیابید که در زمینه‌ موردنظرتان فعالیت می‌کنند؛ کافی است در جستجوی خود از نشانه “~” استفاده کنید. برای مثال اگر جستجوی شما به این حالت باشد “healthy ~food” در نتایج مشاهده خواهید کرد که محتوایی شامل تغذیه سالم و دستورالعمل‌های تهیه غذا به نمایش درآمده است.

جستجو در درون وب‌سایت‌ها

حتما برایتان اتفاق افتاده که مقاله جالبی را در یک وب‌سایت بخوانید و بخواهید محتوایی مرتبط با آن بیابید، دوباره آن را بخوانید یا مقاله را به اشتراک بگذارید. ساده‌ترین روش برای یافتن اطلاعات مدنظرتان، جستجو درون آن وب‌سایت خواهد بود. برای انجام این کار کافی است که آدرس سایت را نوشته و سپس واژه کلیدی از مقاله مدنظرتان را جستجو کنید.

استفاده از نشانه “*” در جستجو

گاهی شرایطی به وجود می‌آید که واژه کلیدی برای جستجو یا عدد مهمی را فراموش می‌کنیم. در چنین حالتی می‌توان از نشانه “*” استفاده کرد. کافی است  به جای واژه کلیدی از این نشانه استفاده کرده و جستجو کنید تا محتوای مدنظرتان را بیابید.

زمانی که کلمات زیادی از عبارت را فراموش کرده‌اید

گاهی اوقات باید عبارتی طولانی را  جستجو کنید اما تعدادی از کلمات آن را از یاد برده‌اید و تنها استفاده از یک واژه کلیدی نیز پاسخگو نیست. در چنین شرایطی کافی است که ابتدا و انتهای عبارت را نوشته و سپس از عبارت ()AROUND استفاده کنید. سپس در داخل پرانتز تعداد کلماتی را که از عبارت حذف شدهاند،  قرار دهید.

از بازه زمانی استفاده کنید

گاهی اوقات به اطلاعاتی نیاز داریم که متعلق به دوره زمانی خاصی هستند. برای دست یافتن به این اطلاعات می‌توانید بازه زمانی را به جستجوی خود اضافه کرده و سپس سه نقطه میان سال‌ها قرار دهید.

جستجو برای تیتر یا URL

برای یافتن واژه‌های کلیدی و نام یک مقاله کافی است که عبارت “:intitle” را قبل از وارد کردن واژه‌های جستجو قرار دهید. در نظر داشته باشید که نباید میان آنها فاصله باشد. برای یافتن کلمات به کار رفته در یک URL نیز می‌توانید از عبارت “:inurl” استفاده کنید.

یافتن وب‌سایت‌های مشابه

فرض کنید موضوع جالبی در اینترنت یافته‌اید و می‌خواهید وب‌سایت‌هایی را که محتوای مشابهی دارند بیابید. برای انجام این کار کافی است که از عبارت “:related” استفاده کرده و سپس آدرس سایت مد نظر را وارد کنید. در نظر داشته باشید که میان عبارت و آدرس وب‌سایت مدنظرتان فاصله قرار ندهید.

جستجوی عبارات کامل

استفاده از نشان‌های نقل‌قول می‌تواند در جستجو بسیار کارآمد باشد. فرض کنید عبارتی را بدون به کار بردن نقل‌قول جستجو کرده‌اید. در چنین حالتی نتایجی را مشاهده خواهید کرد که کلمات عبارت جستجو شده به‌صورت نامرتب در آن دیده می‌شود.

این در حالی است که استفاده از نقل‌قول به شما کمک خواهد کرد تا نتایجی را به دست آورید که عبارت مدنظرتان به‌صورت منظم و پشت سر هم در مقاله یا مطلب مدنظر وجود داشته باشد. درواقع حالت اول برای زمانی مناسب است که شما از صحت عبارت مدنظرتان اطمینان نداشته باشید.

حذف کلمات غیرضروری

برای حذف نتایجی که برگرفته از کلمات غیرضروری باشند، کافی است  یک خط فاصله قرار داده و سپس آن کلمه را تایپ کنید. برای مثال فرض کنید قصد دارید وب‌سایتی را بیابید که در زمینه کتاب فعالیت می‌کند؛ اما هدف شما خرید نیست، در چنین حالتی باید مانند حالت زیر عمل کنید:

منبع: zoomit.ir

اگر شما هم از آن دسته کاربرانی هستید که وقتی در گوگل سرچ می کنید نتیجه مطلوب را نمی گیرید باید بدانید علت آن نا آگاهی در  درست سرچ کردن است .
گوگل به خاطر علاقه‌اش به سرعت معروف است و کسی در سرعت موتور جستجوی آن شکی ندارد. اما غالبا، عنصر انسانی در یک جستجوی اینترنتی نادیده گرفته می‌شود. این ۱۰ ترفند به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های جستجوی اینترنتی خود را تقویت کنید.
– از عبارات خاص و متمایز استفاده کنید
تعداد صفحاتی که هنگام یک جستجو نشان داده می‌شوند، شگفت انگیز است! شاید شما فکر کنید که عبارت «Blue Dolphin» از آن عبارات خاص باشد که نتایج زیادی نداشته باشد اما در گوگل، ۲۴۴۰۰۰۰ صفحه به عنوان نتیجه جستجو به شما نشان داده می‌شود. برای کاهش نتایج جستجو از عبارات منحصر بفردی استفاده کنید که تنها مختص موضوع تحقیق شما هستند.
– از عملگر خط تیره (-) برای محدود کردن جستجو استفاده کنید
عباراتی که چندین معنا دارند منجر به نتایج ناخواسته می‌شوند. عملگر قدرتمند خط تیره که اکثرا از آن غافل‌اند، می‌تواند هر نتیجه ناخواسته‌ای را حذف کند. برای مثال، شما به دنبال نتایج «Caterpillar» هستید اما نمی‌خواهید نتایج مربوط به کمپانی آن را ببینید، پس عبارت Caterpillar –Inc –Cat را جستجو می‌کنید.
-از علامت‌های نقل و قول برای جستجوی دقیق استفاده کنید
شاید بخواهید عبارت مشخصی، یا بخشی از یک نقل و قول را جستجو کنید. از علامت نقل و قول در ابتدا و انتهای عبارت استفاده کنید تا تنها کلمات مورد نظر شما به ترتیبی که شما در نظر دارید، جستجو شوند. این یکی از بهترین راه‌های محدود کردن نتایج جستجو است.
– از کلمات رایج یا نشانه‌ها استفاده نکنید
عبارات رایجی مانند a و the، به کلمات توقف معروف هستند و معمولا نادیده گرفته می‌شوند. نشانه‌گذاری نیز غالبا نادیده گرفته می‌شود. اما استثناهایی نیز وجود دارد. کلمات رایج و نشانه‌ها برای جستجوی یک عبارت خاص درون یک جمله باید استفاده شوند. در برخی موارد استفاده از کلمات رایج مانند The تأثیر زیادی دارند. برای مثال جستجوی عبارت Raven با عبارت The Raven تفاوت زیادی دارد.
– حروف بزرگ
بعضی از موتورهای جستجو تفاوتی میان حروف بزرگ و کوچک قائل نیستند. برای مثال، جستجوی عبارات زیر، نتایجی عینا مشابه را به دنبال دارند:
– Technology
– technology
– TECHNOLOGY
– از پسوندها استفاده نکنید
بهتر است که از کلمات در حالت اصلی آن‌ها استفاده کنید. برای مثال، Bird و Walk را جستجو کنید، نه Birds و Walked. اما اگر شما به دنبال نتایجی درباره عمل راه رفتن می‌گردید، باید عبارت Walking را جستجو کنید.
– از ویژگی تکمیل خودکار استفاده کنید
هنگامی که در باکس جستجوی گوگل شروع به تایپ کردن می‌کنید، لیستی از عباراتی که شاید مد نظر شما باشند، نمایش داده می‌شود، از آن استفاده کنید. انتخاب عبارت مناسب، به جای تایپ کردن آن، باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. همچنین از این ویژگی، در نوار آدرس گوگل کروم نیز می‌توانید استفاده کنید که باعث می‌شود تا خیلی سریع به عبارت مورد نظر یا وبسایتی که قبلا درباره موضوع خود به آن رجوع کرده‌اید، برسید.
– جستجوی خود را ویرایش کنید
راه‌های زیادی برای محدود کردن نتایج جستجو وجود دارد که کمتر شناخته شده‌اند اما قطعا باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شوند:
– عملگر +
همانطور که گفتیم، کلمات توقف معمولا در جستجوها نادیده گرفته می‌شوند. عملگر + به موتور جستجو دستور می‌دهد تا این کلمات را در جستجو لحاظ کند. برای مثال، جستجوی عبارت tall +and short، نتایجی که شامل and نیز می‌شوند، نشان داده می‌شوند.
– عملگر ~
استفاده از عملگر ~ در جلوی یک کلمه نتایجی را که شامل کلمات هم معنی عبارت جستجو می‌شوند، نشان می‌دهد. این عملگر با تمام عبارات و حتی گاهی با هیچ کلمه‌ای کار نمیکند. برای مثال اگر عبارت ~CSS را جستجو کنید، با نتایجی درباره مد و فشن روبرو خواهید شد.
– عملگر *
گوگل این عملگر را، عملگر پر کننده جای خالی می‌نامد. برای مثال اگر عبارت amusement * را جستجو کنید، با نتایجی که گوگل آن‌ها را با موضوع شما مرتبط می‌داند، روبرو می‌شوید.
– عملگر |
از این اپراتور برای بررسی نتایجی که دارای هر کدام از عبارات شما هستند، استفاده کنید. برای مثال، جستجوی عبارت Happy Joy، نتایجی را که شامل این دو کلمه می‌شوند، نشان می‌دهد. اما جستجوی Happy | Joy، نتایجی را نشان می‌دهد که دارای هر یک از این دو کلمه هستند.
– محدوده‌های عددی
برای جستجوی نتایجی که دارای عبارات عددی هستد، از رنج مشخصی استفاده کنید اما باید واحد آن اعداد را نیز وارد کنید. برای مثال: PC 700$ 800$، کامپیوترهایی با این رنج قیمت را نشان می‌دهد.
– جستجو در سایت
بسیاری از سایت‌ها قابلیت جستجو دارند اما اگر از جستجوی گوگل استفاده کنید، نتایج بهتری به دست می‌آورید. هنگام انجام یک تحقیق، بهتر است که مستقیم به سراغ منبع بروید و جستجو درون سایت راه بسیار خوبی است.
– تنظیمات خود را تغییر دهید
تغییر تنظیمات با استفاده از کلیک روی آیکون چرخ دنده در گوشه بالای سمت راست صفحه و انتخاب تنظیمات جستجو قابل دسترسی است. برای مثال می‌توانید در این تنظیمات، نتایج خود را به ۱۰۰ محدود کنید.
– جستجوی پیشرفته
با استفاده جستجوی پیشرفته، نتایج جستجو را می‌توانید بر اساس زمان، کشور، مقدار، زبان یا دیگر معیارها ببینید. این قابلیت نیز از منوی گوشه بالای سمت راست صفحه جستجو، قابل دسترسی است.
– از تاریخچه مرورگر خود استفاده کنید
گاهی پیش می‌آید که ده‌ها صفحه را در اینترنت جستجو می‌کنید و ناگهان به یاد می‌آورید که مطلب مورد نظرتان را قبلا در جایی دیده‌اید. در این حالت بهتر است که به تاریخچه مرورگر خود نگاهی بیاندازید، اغلب به نتیجه مطلوب خود می‌رسید.
– برای خود زمان تعیین کنید و سپس تاکتیک خود را تغییر دهید
گاهی، نمی‌توانید چیزی را که می‌خواهید پیدا کنید. یک ساعت برای خود در نظر بگیرید و پس از گذشت مدت زمانی که پاسخی دریافت نکردید، راه حل دیگری را امتحان کنید:
– از یک موتور جستجوی دیگر استفاده کنید
– از یک آدم خبره سوال کنید
– در یک انجمن سوال خود را مطرح کنید
– از متخصصین جستجو بخواهید به شما کمک کنند.
منبع: yjc.ir
آموزش کامل تکنیک های جستجو در گوگل

همانطور که کاربران اینترنت میدانند گوگل به عنوان یکی از بهترین موتورهای جستجو برای جستجو در میان صفحات اینترنت می باشد . که برخی از کاربران اینترنت با امکانات ، تنظیمات و ویژگی های سایت گوگل برای بهتر و سریعتر مشاهده کردن نتابج جستجو موردنظرشان آشنایی کامل ندارند .

این کتاب استفاده از سایت گوگل را به همراه جستجوی تصاویر ،گروه ها ،تنظیمات ،استفاده از عملگرهای بولی و غیره را به طور کامل شرح داده است که با مطالعه آن با تمام تنظیمات و ترفندهای جستجو در گوگل آشنا می شوید و این کتاب را می توان به عنوان یک Help کامل برای استفاده سایت گوگل دانست .

کاربردی ترین و جذاب ترین قسمت کتاب بخش قوانین طلایی جستجوی گوگل می باشد .

برای دانلود کتاب اینجا کلید کنید:
منبع: asriran.com
شیوه های جستجو در اینترنت و یافتن اطلاعات با کیفیت و رایگان
نحوه جستجوی حرفه‌ای در گوگل
آموزش جستجوی حرفه‌ای در گوگل | چگونه در گوگل جستجو کنیم؟
 روش برای جستجو ی هوشمندانه در گوگل + ۲ نکته طلایی
آموزش کامل تکنیک های جستجو در گوگل
۱۰ روش برای جستجو در گوگل که کمتر کسی از آنها آگاه است
خوب سرچ کردن در گوگل را یاد بگیرید + آموزش
آموزش جستجو در اینترنت
جستجو در اینترنت:آشنایی با موتور جستجوی «گوگل»
آموزش روش جستجو در گوگل (google)
فیلم آموزشی رایگان
سرچ مقاله رایگان
سرچ کیس استادی رایگان
سرچ مطالعه موردی رایگان
سرچ فیلم رایگان
سرچ کتاب رایگان
سرچ ژورنال رایگان
سرچ پی دی اف رایگان
سرچ ارائه رایگان
سرچ تحقیق رایگان
جستجو مقاله رایگان
جستجو کیس استادی رایگان
جستجو مطالعه موردی رایگان
جستجو فیلم رایگان
جستجو کتاب رایگان
جستجو ژورنال رایگان
جستجو پی دی اف رایگان
جستجو ارائه رایگان
جستجو تحقیق رایگان
استراتژی های جستجوی موثر در اینترنت و وب ( با تاکید بر وب نامرئی )
راهنمای بهترین روش‌ها برای جستجوی بهینه در اینترنت
دنیای فناوری اطلاعات – ۲۵ روش جستجو در اینترنت
آموزش جستجوی حرفه‌ای در گوگل | چگونه در گوگل جستجو کنیم؟
وب و اینترنت در موثر جستجوی
پوزیشن پستداک
پوزیشن پست دکتری
پوزیش پسادکتری
پوزیشن دکتری
اپلای

Google Advanced Search: Find Stuff Like a Boss
By: Samy Mkacher, Matt Jensen
Duration: 1.5 hours on-demand video

Google Search-Master Class
By: Ibrahim Isaac
Duration: 35 mins on-demand video

Mastering Google Search: Save Time & Search Like A Pro
By: Amy Peniston
Duration: 2 hours on-demand video

روش جستجوی مقاله و تحقیق در گوگل – آموزش

sv], [sj[, , Hl,ca, n,vi

این نوشته در مطالب علمی ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 دیدگاه دربارهٔ «دوره های آموزش جستجوی اینترنتی»

  1. بازتاب: روش های دانلود مقالات و کتب به صورت رایگان برای دانشجویان شریف | شریف +

  2. بازتاب: معرفی مجلات نیچر (Nature) و ساینس (Science) | شریف +

دیدگاهتان را بنویسید